کد مطلب:173240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

شخصیت علی بن الحسین
نام سه نفر از فرزندان حضرت سیدالشهداء، علی بوده است كه در واقع هر سه، علی بن الحسین هستند و به نام های «علی اكبر» و «علی اوسط» و «علی اصغر» معروفند و به نظر می آید كه علی اكبر (در زیارت عاشورا به علی بن الحسین خطاب شده) فرزند بزرگ حضرت بوده است، زیرا زمانی كه سر مبارك حضرت اباعبدالله علیه السلام را در مجلس یزید آوردند، یزید، امام سجاد علیه السلام را طلبید و از او سؤال كرد نام تو


چیست؟ فرمود: علی بن الحسین. یزید گفت: مگر خدا علی بن الحسین را نكشت؟ حضرت فرمود:

قد كان لی اخ اكبر منی یسمی علیا فقتلتموه؛ من برادری داشتم كه علی نام داشت و از من بزرگتر بود و شما او را كشتید. [1] .

بنابراین به نظر می آید با این دلائل ایشان بزرگتر از امام سجاد علیه السلام بوده است.

نقل می كنند كه روزی معاویه در ایام خلافت خود به یكی از دوستانش به نام «مغیره» گفت چه كسی از مردم سزاوارتر به امر خلافت است؟ پاسخ داد: جز تو كسی را سزاوار نمی دانیم.

معاویه گفت: نه، چنین نیست! بلكه سزاوارتر برای خلافت، علی ابن الحسین علیه السلام است كه جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است و جامع شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه بوده حسن منظر، و فخر و فخامت ثقیف را داراست. [2] .

این تعریف را شخصی مثل معاویه بر زبان جاری می كند كه دشمن درجه ی اول خاندان نبوت است. و این حاكی از این است كه امتیازات فرزند دلبند سیدالشهداء، علی بن الحسین (علی اكبر) به قدری چشم گیر است كه دوست و دشمن را به اعجاب واداشته است.

علی بن الحسین علیهماالسلام (علی اكبر) از مادری به نام «لیلی»، دختر «ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی» متولد گردید، كه از نظر حسب و نسب در افق بلندی قرار دارد. یك نمونه ی عالی كه از آن می توان به عظمت آن اسوه تقوی، علم، فضیلت و شجاعت پی برد، فرمایش امام حسین علیه السلام در مورد ایشان است كه او را چنین معرفی فرمود: [3] .

اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا برسولك كنا اذا اشتقنا الی نبیك نظرنا الی وجهه؛ خدایا! تو شاهد باش بر این قوم. جوانی برای جنگ با آنان می رود كه در خلق و خوی و گفتار، شبیه ترین مردم است به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و هر گاه ما به نبی تو اشتیاق پیدا می كردیم، به روی او نظر می انداختیم.

بسیاری از تاریخ نویسان مذاهب اسلامی ایشان را اولین شهید هاشمی برشمرده اند. و زیارت معروف به «زیارت ناحیه مقدسه» نیز مؤید همین مطلب است.

زیارت ناحیه مقدسه، از جمله زیاراتی است كه در شأن شهدای كربلا وارد شده و نام تمام شهداء را یكایك بیان كرده است. شیخ مفید رحمه الله فرموده این زیارت از طرف ناحیه ی مقدسه در سال 252 هجری خارج شده است.

در كتاب «زیارت در پرتو ولایت» [4] در این باره چنین آمده است:


در زیارت مذكور (یعنی زیارت ناحیه ی مقدسه) می گوییم:

السلام علیك یا اول قتیل من نسل خیر سلیل من سلالة ابراهیم الخلیل، صلی الله علیك و علی ابیك؛ [5] سلام بر تو كه نخستین شهید از نسل بهترین زاده ی دودمان ابراهیم خلیل هستی. سلام خدا بر تو و بر پدر تو.

نكاتی چند در این زیارت قابل بررسی و دقت است:


[1] مقاتل الطالبين، ص 80.

[2] منتهي الآمال، ج 1، ص 395.

[3] بحارالأنوار، ج 45، ص 43، مقتل الحسين، ص 321.

[4] زيارت در پرتو ولايت، بانو مجتهده زهره صفاتي.

[5] بحارالأنوار، كتاب المزار، ج 45، ص 65، و نيز ج 101، ص 269.